Co ma poprawna polszczyzna do marki?

Co ma poprawna polszczyzna do marki?


Zdawać by się mogło, że o marketingu wiemy już prawie wszystko. Mamy w małym palcu tysiące sztuczek, zagrań, chwytów i metod. Wciąż powstają nowe, aż trudno nadążyć. Zapominamy jednak o rzeczach elementarnych, takich jak poprawna polszczyzna i bezbłędna pisownia.

Marketingowe instrumenty są dziś domeną ludzi młodych, nierzadko wszechstronnie wykształconych, lecz niestety wychowanych już w dobie komputerów, Internetu i telefonów komórkowych. Ludzie ci świetnie radzą sobie z SEO, z content writingiem, mailingami, postami w mediach społecznościowych i treścią stron WWW. Tworzą je tak, by maksymalnie przykuwały uwagę, generowały zainteresowanie, zaangażowanie, wreszcie – sprzedaż.

 

Błędy językowe rażą i zniechęcają

Po drodze jednak zapominają o istotnym drobiazgu, a efekt tego widać na firmowych stronach, w newsletterach, e-bookach, postach i wszędzie indziej, gdzie treść wyrażana jest nie obrazem, lecz słowem. Literówki, błędy ortograficzne, wreszcie – najrozmaitsze błędy językowe, niekiedy ośmieszające markę bardziej niż najgorsza wpadka.

 

To prawda, nie wszyscy takie błędy dostrzegają. Wielu ludzi po prostu ich nie zauważa, lecz nie brak takich, których one po prostu rażą. Jakie wrażenie sprawia firma, która ma towar „na sklepie” lub „na magazynie”? Co myśli człowiek, zachęcany wezwaniem do działania: „Napisz do Nas” i zapewniany, że „zadbają o niego Nasi specjaliści”? Jak reaguje na fatalnie postawione przecinki, przekręcane słowa i zdania niemające sensu? Odnosi oczywiście wrażenie, że ma do czynienia z niechlujstwem, niedbalstwem i bylejakością. Nierzadko daje więc sobie spokój i szuka innej firmy – takiej, której przekaz jest całkowicie poprawny.

 

Sprawdzaj sam, a jeszcze lepiej: zleć korektę

Nic to, że narzędzia do sprawdzania i poprawiania pisowni wbudowane są już nie tylko w edytory tekstu, ale nawet w przeglądarki. Nie są to narzędzia stuprocentowo skuteczne i nigdy nie zastąpią profesjonalnego korektora, ale już samo korzystanie z nich pozwoliłoby wyeliminować niemałą część błędów.

 

Tylko w najlepszych agencjach interaktywnych i reklamowych zasadą jest, że żaden tekst nie może zostać opublikowany, póki nie sprawdzi go zawodowy, doświadczony korektor. Profesjonalna redakcja i korekta tekstów pozwala nie tylko eliminować błędy, ale też formułować teksty lepiej, przejrzyściej, czynić je bardziej zrozumiałymi i lepiej docierającymi do odbiorców.

 

Usługi redakcyjne i korektorskie nie są specjalnie drogie. Nie trzeba też zbyt długo czekać na ich wykonanie, zwłaszcza w wypadku krótkich tekstów, które fachowiec może sprawdzić i poprawić niemalże od ręki. Wszystko odbywa się on-line. Możliwe jest nawet poprawianie tekstów bezpośrednio na stronach WWW, jeśli tylko da się je edytować w którymś z popularnych systemów CMS, takich jak Wordpress.

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger