Identyfikacja wizualna i jej znaczenie w budowaniu wizerunku małej firmy

Identyfikacja wizualna i jej znaczenie w budowaniu wizerunku małej firmy


Nadeszły czasy, w których nawet mały startup ma szansę na szybki i skuteczny rozwój – jest to także zasługa licznych ulg oraz dotacji przeznaczonych na wspieranie rozwoju tego właśnie sektora. Jednakże za rozwojem idzie obowiązek dotarcia do możliwie największej ilości potencjalnych odbiorców.

Dokonanie tego wcale nie jest tak proste jak się wydaje, pomimo możliwości jakie daje nam dzisiaj technologia. Skutecznym krokiem może okazać się inwestycja w identyfikację wizualną marki. Czym jest i co oznacza termin identyfikacja wizualna?

 

Identyfikacja wizualna, to proces polegający na sformułowaniu i ujednoliceniu wizerunku firmy, który objawia się w przygotowanych materiałach reklamowych, symbolach i kolorach powiązanych z konkretną marką. W tym celu warto zwrócić się o pomoc do specjalistów od budowania wizerunku firmy. Należy zacząć od zaprojektowania i odpowiedniego dobrania logotypu oddającego, jak najwyraźniej specjalizację wybranego przedsiębiorstwa. Istotne jest, aby logo oddawało w możliwie prosty sposób charakter firmy, zapadało w pamięć i budziło pozytywne skojarzenia. Stworzony logotyp powinniśmy umieścić na wszelkiego rodzaju materiałach reklamowych naszego biznesu. Zabiegi te sprawią, że zarówno obecni jak i potencjalni klienci będą kojarzyć konkretny logotyp z naszym przedsiębiorstwem.

 

Identyfikacja wizualna, to nie tylko samo logo. To szersze działania, których charakterystyką jest spójność: kolorów, tekstów, wyglądu wszelkich materiałów reklamowych. Nie należy także zapominać o zastosowaniu (lub też stworzeniu od podstaw) własnej czcionki, dzięki której kontrahenci w kilka sekund odgadną, że otrzymali list, paczkę lub materiał promocyjny właśnie od naszej firmy. Wydawać by się mogło, że po stworzeniu brandingu mamy już problem identyfikacji wizualnej załatwiony. Nic bardziej mylnego. Konieczne jest przeprowadzenie testów na grupach przypadkowych ludzi w środowisku kontrolowanym i sprawdzenie, czy dla osób niezaznajomionych z naszymi działaniami promocyjnymi treści, jakie chcemy przekazać, są jasne oraz nienachalne. Jeśli ten test wypadnie pomyślnie i nasze materiały reklamowe będą pozytywnie odbierane przez grupę testujących je osób możemy uznać, że proces tworzenia identyfikacji wizualnej za zakończony.

 

Tak naprawdę proces budowy wizerunku marki nigdy nie może być uznany z zakończony i ostateczny. Zmieniające się w błyskawicznym tempie trendy dotyczące używanych czcionek, kolorów, grafik zmuszają nas do dokonywania przynajmniej "refreshu" naszego wizerunku, co kilka lat.

Zeby być na bieżąco warto podglądać, co robią największe firmy np. Apple, Pepsi czy MC Donalds. Mają one potężne budżety na badanie rynku i najlepszych specjalistów od tworzenia wizerunku. Zatem jeśli nawet najbardziej rozpoznawalne marki regularnie zmieniają wygląd to z pewnością nie jest to zabieg przypadkowy.

 

 

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger