Custom publishing - na czym polega?

Custom publishing - na czym polega?


W USA oraz Wielkiej Brytanii uważany jest za jeden z najskuteczniejszych instrumentów marketingowych, coraz większą popularność zdobywa też w Polsce. Nowa forma reklamy puka do naszych drzwi?

Najogólniej rzecz ujmując custom publishing to wydawanie przez podmiot gospodarczy własnego magazynu, czasopisma bądź książki w formie papierowej czy elektronicznej (e-zin), mające na celu budowanie lojalności klientów, pozyskanie nowych, wzmacnianie świadomości marki. Zjawisko to pojawiło się w latach 80. XX wieku, kiedy duże koncerny (głównie markety i firmy samochodowe) zdały sobie sprawę, jak ogromny potencjał ma wydawanie własnych magazynów.

 

Zaletą tego typu publikacji jest możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej, złożonej z klientów danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu zawarte treści są atrakcyjne dla odbiorcy, oprócz wewnętrznych reklam mogą zawierać ciekawostki, przepisy kulinarne, program TV - najistotniejsze jest, by klient obcował z marką na co dzień, wytwarzał z nią pozytywne skojarzenia. Nie bez znaczenia jest fakt, że w tego rodzaju wydawnictwach oferta firmy może być przedstawiona znacznie pełniej i szerzej niż w standardowych folderach czy ulotkach reklamowych. Wysoka jakość proponowanych treści i zdjęć, porównywalna do pism tradycyjnych, sprawia, że odbiorca coraz częściej nie widzi różnicy między pismem typu "custom" a niezależnym periodykiem. Wskazuje na to fakt, że w Wielkiej Brytanii pośród 100 najpopularniejszych czasopism jedną trzecią stanowią właśnie magazyny wydawane na zlecenie, a większość tamtejszych wydawnictw włączyła działalność customową do swojej oferty.

 

Firmy coraz chętniej korzystają z wydawnictw na zamówienie z kilku powodów. Stały kontakt z klientem, proponowanie treści dopasowanych do grupy docelowej i tym samym umacnianie pozytywnego wizerunku firmy, mierzalna i skuteczna forma reklamy. Popularność smartfonów i tabletów otwiera nowe możliwości dla dystrybucji internetowej, jednak póki co rynek dedykowanych wydawnictw papierowych wydaje sie niezagrożony.

 

W Polsce liderem w tego typu działalności jest Ringier Axel Springer Polska, edytujący  magazyny m. in. dla Rossmana, sieci "Apteka i partnerzy" czy kwartalnik "Szerokiej drogi" dla PKN Orlen. 

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger