Storytelling w reklamie

Storytelling w reklamie


Ludzie od zawsze lubili słuchać historii. Bajki, opowieści czy anegdoty miały moc rozrywkową i edukacyjną. Od niedawna dzięki zabiegom marketingowym mają też moc sprzedawania produktu.

Marketing narracyjny to sztuka opowiadania, która ma wywołać pozytywne emocje i przenieść je na wizerunek marki. Historia - zwłaszcza wyraziście spuentowana - głębiej zapada w pamięć niż stężenie suchych faktów. Fakty przemawiają bowiem do intelektu, zaś historie do uczuć, a to uczucia są najsilniejszą determinantą codziennych zachowań.

 

Jeśli przyjmiemy, że marka jest czymś w rodzaju skrótu myślowego w głowie klienta, to skrót ten swe pozytywne konotacje zawdzięcza właśnie emocjom i uczuciom. A te przekazywane są między innymi dzięki opowieściom.

 

Na zatłoczonym rynku reklamowany produkt może się wybić o tyle, o ile przyciągnie uwagę klienta i zapadnie w jego pamięć - oczywiście w pozytywny sposób. Jako pierwsi potencjał drzemiący w opowieściach odkryli twórcy reklam telewizyjnych, bo film jest medium najlepiej dostosowanym do tego, by w kilkuminutowej fabule zawrzeć pełną fabułę o określonej sile oddziaływania. Marka staje się bohaterem bądź siłą sprawczą prezentowanych wydarzeń. Tego typu spoty coraz powszechniej rozprzestrzeniają się też za pośrednictwem Internetu, będąc wartością samą w sobie.

 

Dobry scenarzysta reklamowy powinien wziąć pod uwagę kilka aspektów:

  • opowiadać historię konkretnego człowieka, bez generalizowania, które zazwyczaj nie wzbudza emocji,
  • bohater powinien być łatwy do utożsamienia się, zatem przedstawiać postać z określonego targetu reklamowego,
  • w każdej historii musi być zachowany schemat - wyzwanie, konflikt, dążenie i przezwyciężanie trudności,
  • reklamowana marka powinna być celem, nagrodą dla bohatera lub - mniej ostentacyjnie - jego duchowym przewodnikiem, medium, dzięki któremu osiągnął sukces,
  • wypływające z historii wnioski powinny być czytelne i budujące - zło zostaje ukarane, wysiłek przynosi owoce, możliwa jest wewnętrzna przemiana duchowa,
  • atrakcyjność podnoszona jest przez puentę - przewrotną, zaskakującą, uderzającą w uczucia i podkreślającą emocjonalny wydźwięk całej historii.

 

Aby dobrze sprzedać reklamę za pomocą storytellingu, ważne jest - jak w każdej reklamie - określenie grupy docelowej i dopasowanie historii do jej możliwości percepcyjnych oraz maksymalne zunifikowanie z potencjalnym światopoglądem. Tylko wtedy marka zyska solidne wsparcie w postaci spotu, który dzięki swej atrakcyjności zacznie żyć własnym życiem i rozpowszechniać się dzięki technikom właściwym dla marketingu wirusowego czy szeptanego.

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger