Na czym polega marketing sensoryczny?

Na czym polega marketing sensoryczny?


Zmysły to podstawowy element poznawczy każdego człowieka. To im ufamy najbardziej i dzięki nim podejmujemy decyzje. Jak się okazuje, decyzje te mogą być zmanipulowane.

Marketing sensoryczny odwołuje się do podstawowego, sensualnego sposobu odbioru otoczenia. Węch, smak, wzrok, dotyk i słuch umożliwiają przetrwanie gatunkom i odpowiednie reagowanie na pozytywne bądź negatywne bodźce. Specjaliści od marketingu opracowali szereg strategii, w jaki sposób poprzez określenie wspólnego zbioru przyjemnych doznań zbudować przywiązanie do marki na poziomie podświadomości. 

 

    
1. Węch
Zapachy zostawiają w umyśle trwałe wspomnienia, mają wielki wpływ na samopoczucie. Aromarketing to obecnie najszybciej rozwijająca się dziedzina marketingu sensorycznego. Sklepy i biura są nawaniane w celu wykreowania pozytywnej atmosfery. Badania wykazują, że 65% klientów zapamiętuje firmę raczej po zapachu niż po obrazach. Naturalne i jednoznacznie przyjemne zapachy wanilii, brzoskwiń czy pieczonego chleba wywołują przyjemne wspomnienia i chęć pozostania w danym miejscu na dłużej.

 

 

2. Słuch
Pozytywny odbiór sygnałów dźwiękowych jest zależny od wielu czynników (gust muzyczny, nastrój, pora dnia) i raczej nie bywa stosowany wobec masowego klienta. Jednak jeśli chodzi o budowanie wizerunku marki, odgrywa ogromną rolę - na pewno każdy potrafi zanucić motyw przewodni reklam kilku znanych firm, jak Coca-Cola czy Nokia, a to już wpisuje się w strategię rozpoznawalności na etapie podświadomym. 

 

 

3. Smak
Musi kojarzyć się wyłącznie z przyjemnością i dobrymi wspomnieniami i jest zmysłem pobudzanym dopiero po zaangażowaniu wzroku i węchu. Restauracje i sklepy proponują swoim klientom degustacje atrakcyjnie wyglądających i aromatycznych produktów, a poprzez pozytywne skojarzenia już na widok reklamy telewizyjnej, oferującej produkt spożywczy, "ślinka leci" na samą myśl.

 

 

4. Wzrok
Jeden z głównych zmysłów wykorzystywanych w marketingu sensorycznym. Intensywność kolorów, gamy światłocieni, wystrój wnętrza - na wszystko to zwracamy uwagę w zasadzie w pierwszej fazie poznania. Design produktu czy jego opakowania można opracować pod kątem określonej percepcji wizualnej właściwej dla grupy docelowej, której gusta w znacznym stopniu są mierzalne. 

 

 

5. Dotyk
W połączeniu ze wzrokiem, podnosi atrakcyjność towaru. Faktura materiału, miękkość, temperatura i ciężar dopasowane do jego przeznaczenia, w sporym stopniu mają wpływ na podjęcie decyzji zakupowej. Największe znaczenie ma przy zakupach odzieżowych, ale też spożywczych czy urządzeń codziennego użytku.

 

 

Doświadczenia zmysłowe wywołują uczucia, a uczucia - potrzeby. Świadomość tego, jak emocjonalnie klienci mogą reagować na sensualne doznania i kształtowanie tych emocji, to wielki oręż dla marketingu rozmaitych branż.

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger