Identyfikacja wizualna marki i jej wpływ na klientów

Identyfikacja wizualna marki i jej wpływ na klientów


"Jak cię widzą, tak cię piszą" - popularne powiedzenie skutecznie można odnieść do budowania czysto wizualnego oblicza firmy. Spójna koncepcja stojąca za identyfikacją rynkową może być kluczem do sukcesu.

Większość uznanych na świecie firm jest rozpoznawalna już po samym logo. Dotyczy to zarówno usługodawców (restauracje, firmy kurierskie, telefoniczne) jak i producentów (motoryzacja, ubiór, elektronika). Spośród konkurencji wyróżnia je ogół symboli, składających się na przejrzystą koncepcję wizualną - logotyp, kolorystyka, krój pisma. Te elementy umieszczone na szyldach, folderach, wizytówkach, papierach firmowych czy w reklamie budują w odbiorcy przekonanie o jednolitości - a co za tym, idzie stabilności marki, tym samym podnosząc jej prestiż poprzez wzbudzenie zaufania.

 

Właściwie dobrana identyfikacja wizualna powinna charakteryzować się niepowtarzalnością, czytelną komunikacją, wewnętrzną spójnością oraz odróżniać się od konkurencji. Powinna także być dobrana stosownie do branży - krzykliwe, ekspresyjne barwy nie przystoją kancelarii adwokackiej, podobnie jak przygaszone i utrzymane w minorowych nastrojach tła nie zachęcą klientów do korzystania z sieci barów szybkiej obsługi. Istotną sprawę odgrywa tu psychologia kolorów - zawsze brana pod uwagę przez firmy reklamowe zajmujące się kreacją wizerunku.

 

Ujednolicenie wizualne przedsiębiorstwa po raz pierwszy zastosował niemiecki koncern elektryczny AEG, poddane mu zostały budynki, znaki towarowe, opakowania, materiały promocyjne a nawet wyposażenie biur. W Polsce jedną z pierwszych firm, które zadbały o unifikację wizerunku, był LOT - połączenie kolorów niebieskiego i białego przeniosło się na wygląd logo, biletów, druków, biur, samolotów i pojazdów oraz umundurowanie pilotów i stewardess.

 

System identyfikacji może być budowany etapami w przypadku nowopowstałych firm, ale powinien być zaprojektowany tak, by istniała możliwość jego rozwijania na inne nośniki - od skromnych wizytówek po dachowe neony. Taka spójność przekazu wzmacnia zaufanie klientów i ściślej wiąże ich z przedsiębiorstwem. 

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger