Product placement jako forma reklamy

Product placement jako forma reklamy


W polskim prawie nazywany lokowaniem produktu, jest formą reklamy, która zamiast przedstawiania wszelkich cech towaru, skupia się na wytworzeniu pozytywnego z nim skojarzenia, bazującego na podświadomości.

Tradycyjne bloki reklamowe w telewizji w dobie pilotów tracą na swej skuteczności. Najczęściej służą do zrobienia sobie chwili przerwy, wyjścia do kuchni bądź sprawdzenia, co jest na innym kanale. Dlatego reklamodawcy coraz usilniej starają się wpleść swój towar w samą strukturę przekazu - może być to film, serial, książka czy audycja radiowa. Autorzy włączają w ciąg narracyjny przedmiot bądź usługę, wraz z widocznym i rozpoznawalnym logo lub nazwą firmy. W zamian otrzymują pomoc finansową (niejako sponsoring dzieła) lub po prostu możliwość korzystania z produktu.

 

Wszyscy wiemy, że James Bond pije Martini i jeździ Aston Martinem. Dr House używa komputera Apple, a Tom Hanks na bezludnej wyspie ratował paczki FedExu. Prezentowanie marki trwa kilka-kilkanaście sekund. Wytwarza w odbiorcy skojarzenie z czymś znanym, jednak nie zachęca bezpośrednio do zakupu. Biorąc jednak pod uwagę, że wiele gwiazd ekranu czy innych mediów osiąga status autorytetów oraz wyznacza trendy, pozytywne przedstawienie produktu stanowi potężną siłę przyciągającą. Tym silniejszą, że pozbawioną nachalności, a wzmocnioną poprzez scenografię, nastrój, muzykę i oświetlenie. Konkretny przedmiot czy usługa może ratować wykreowanej postaci życie, być jej ulubionym gadżetem czy służyć relaksowi. Utożsamienie się z bohaterem automatycznie przenosi się na chęć posiadania służących mu produktów, na zasadzie prostego schematu myślowego "być jak...".

 

Sposób prezentacji może być wizualny (pokazywanie marki), werbalny (wspominanie o niej) bądź mieszany (połączenie). Może być to jedynie marka, a może i konkretny produkt (np. widok restauracji McDonalds lub bohater jedzący Big Maca). Ważny jest pozytywny kontekst przekazu - towar jest dobry. Jeśli bohater krzywi się po wypiciu popularnego napoju, możemy być pewni, że nie znalazł się  on tam z woli producenta.
 

Ciężko jest jednoznacznie ocenić skuteczność lokowania produktu jako formy reklamy. Popularność danego filmu czy postaci, wskaźniki oglądalności, itp. - nie istnieją narzędzia, pozwalające zbadać ich wpływ na sprzedaż towaru. Z drugiej strony reklamodawcy coraz chętniej sięgają po tę formę promocji - odbiorca "przyswaja" ich markę mimochodem, wraz z podstawową treścią, a przy tym "obsadzając" swój produkt w jednej z ról łatwo im przejść do legendy w towarzystwie niezapomnianych artystycznych kreacji. 

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger