W jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii reklamowej?

W jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii reklamowej?


Na każdym etapie przeprowadzania działań reklamowych firmy warto prowadzić monitoring skuteczności stosowanej reklamy. Trzeba bowiem wiedzieć, czy ta okazuje się zyskowną inwestycją.

Po pierwsze: ustal cel reklamy

 

Zanim będzie można skutecznie analizować, czy środki budżetowe przeznaczone na reklamę zostały dobrze wydane, należy koniecznie na początku wdrażania kampanii ustalić dokładnie jej cele.  Współczesne podejście marketingowe wyklucza przy tym ograniczanie się wyłącznie do wypracowywania efektów finansowych, które jednak bezwzględnie muszą zostać uwzględnione. Nie mniej ważne powinny być również takie cele reklamowe, jak wypracowanie wizerunku marki oraz jej świadomości pośród klientów, zwiększenie skłonności do zakupów, a w przypadku reklamy internetowej - również maksymalizacja ruchu na stronie czy pozyskanie informacji kontaktowych. 

 


Wskaźniki skuteczności reklamy

 

Kluczowy wskaźnik efektywności działań reklamowych dotyczy zwrotu z podjętej inwestycji, czyli tzw. ROI (return on investment). Jest to wskaźnik typowo finansowy (procent zysku), który oblicza się według wzoru: (dochody-koszty)/(koszty)x100%. 

 

ROI, ograniczając się wyłącznie do finansów, nie jest jednak wskaźnikiem zakładającym procesowe podejście marketingowe. Dlatego też chcąc uzyskać szerszą perspektywę ewaluacji kampanii reklamowej należy prowadzić także inne badania, takie jak ankiety oraz wywiady z członkami grupy docelowej. Pozwolą one ukazać stopień zapamiętywania przekazu reklamowego, jego postrzeganie oraz efekty reklamy pod względem kształtowania się marki. 

 


Jak mierzyć skuteczność reklamy internetowej?

Każdy przedsiębiorca, który zamierza przeprowadzić kampanię reklamową w Internecie musi koniecznie poznać kilka wskaźników, mierzących jej skuteczność:

  • CPM (Cost-Per-Mille) – wskaźnik ten ukazuje koszta, jakie przypadają na 1000 odsłon reklamy w Internecie. Sprawdza się on zwłaszcza w przypadku nowych firm na rynku, które zamierzają zwiększyć swoją rozpoznawalność. Sporą wadą CPM jest jednak to, że płacimy wyłącznie za wyświetlanie reklam, bez względu na to, czy ktokolwiek zainteresuje się reklamowaną stroną. 
  • CPC (Cost-Per-Click) – w tym przypadku mamy do czynienia z miernikiem kosztów każdego kliknięcia w przekaz reklamowy. Nie zakłada on przy tym podejmowania przez internautów jakichkolwiek innych akcji. 
  • CPA (Cost-Per-Action) – koszt reklamy w odniesieniu do wykonanych akcji (np. dodanie produktu do koszyka, zatwierdzenie zakupu, dokonanie transakcji, wypełnienie formularza czy ankiety, rejestracja na stronie, pobranie formularza reklamowego, zapisanie się do listy subskrypcji, listy mailingowej, etc.)
  • BR (Bouncy Rate) – wskaźnik ukazujący procent wyjść ze strony reklamowej bez dokonania pożądanej akcji, jego wysoki poziom może wskazywać na nieprawidłowy dobór grupy docelowej.

 

Widzimy zatem, że monitorowanie i analizowanie skuteczności kampanii reklamowej może być rozpatrywane pod wieloma kątami. Sam wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) jest bardzo ważny, ale nie należy się do niego bynajmniej ograniczać. Decydując się na reklamę w Internecie możemy korzystać w wielu wskaźników, które są obliczane intuicyjnie w takich systemach analitycznych, jak Google Analytics.

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger