Na czym polega określanie grup docelowych w marketingu i dlaczego warto je robić?

Na czym polega określanie grup docelowych w marketingu i dlaczego warto je robić?


Jeszcze do połowy XX wieku obowiązywała rynkowa orientacja nastawiona na sprzedaż kierowaną do masowego odbiorcy. Dzisiaj wiemy już jednak, że nieodzowny proces stanowi przemyślana segmentacja.

Czym jest grupa docelowa? 

 

Wyobraź sobie, że zajmujesz się prowadzeniem sklepu internetowego z eleganckimi zegarkami. Czy będziesz wtedy kierował swoją ofertę do przeciętnego Kowalskiego czy raczej bogatego Lewandowskiego? Odpowiedź jest oczywista, przy czym podobnie będzie z mniej luksusowymi produktami. Znacznie lepiej dążyć wtedy do tego, aby nawet najbardziej pospolity produkt czymś się wyróżniał, a tym samym mógł być kierowany do niszowej grupy. W każdym przypadku obowiązuje zasada, że jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę nie nadaje się do niczego. 

 

Współczesny fundament marketingowy opiera się więc na założeniu, iż najskuteczniejszym narzędziem walki rynkowej jest dokładne śledzenie potrzeb i preferencji nabywcy. W tym celu należy podzielić grupy swoich obecnych lub potencjalnych klientów na ściśle określone segmenty – homogeniczne grupy docelowe wyodrębnione ze względu na czynniki społeczno-demograficzne (wiek, płeć, pozycja społeczna, etc.), ekonomiczne (np. dochód), geograficzne (miejsce zamieszkania), behawioralne i – niezwykle ważne – uwarunkowania psychograficzne (styl życia, gusta, preferencje, wyznawane wartości). 

 


Jakie korzyści daje tworzenie grup docelowych?

 

Podział klientów na grupy docelowe wiąże się przede wszystkim ze zwiększoną skutecznością działań reklamowych, jak i zauważalną oszczędnością zasobów. Wracając do przykładu z zegarkami, nie będziemy tracić pieniędzy, reklamując się w ogólnodostępnych portalach społecznościowych czy też serwisach dla młodych mam. Wybierzemy raczej profesjonalne serwisy czy fora internetowe, skupiające bogatych biznesmenów w średnim wieku, dobrze wykształconych, zamieszkujących duże miasta i preferujących wystawny styl życia. 

 

Pamiętajmy zatem, że planując działania marketingowe, nie możemy dziś nastawiać się wyłącznie na masowego klienta. Takie rozwiązanie nie przynosi zazwyczaj pożądanych rezultatów, a jednocześnie jest niezwykle kosztowne.

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger