Znaczenie due diligence dla średnich i małych firm

Znaczenie due diligence dla średnich i małych firm


Due diligence to termin, o którym niemal każdy słyszał, ale mało kto miał do czynienia w praktyce z odpowiadającym mu zjawiskiem. Warto jednak je poznać.

Nie tylko jest to samo w sobie pożyteczne, ale także ma duży związek z zagadnieniami, które istotne są dla przedsiębiorstw o różnym profilu działalności, także dla małych firm i start-upów. Zapraszamy więc do lektury naszego artykułu poświęconego znaczeniu due diligence dla mniejszych firm.

Najczęściej mówi się o due diligence w kontekście dużych firm - przedstawiciele tych małych nie mają z tym zjawiskiem znacznego doświadczenia. Dziś przekonamy was jednak, że due diligence jak najbardziej jest zagadnieniem, które powinno zainteresować małe i średnie firmy.

 

Due diligence – co to takiego?

Termin due diligence tłumaczy się na język polski jako „należytą staranność”. I jest to bardzo adekwatna nazwa, gdyż właśnie do tego się odnosi. Termin ten, używany głównie w kontekście transakcji kapitałowych, obejmuje również działania związane z przedsiębiorstwem: jego fuzje z innymi podmiotami, wewnętrzne wydzielenia, przejęcia oraz sprzedaż jego części. Due diligence pomaga oszacować aktualną sytuację firmy oraz określić poziom ryzyka związany z realizacją planowanych operacji biznesowych.

 

Kiedy należy wykonać due diligence?

Analizy typu due diligence są wykonywane zwłaszcza przez duże firmy, gdy konieczne jest oszacowanie ryzyka związanego z planowaną inwestycją. Mają duże znaczenie przy próbach określenia specyfiki danej firmy oraz rynku, na jakim ona działa. Mogą mieć wpływ na rozwiązania zastosowane podczas realizowania poszczególnych operacji, takich jak przejęcie części przedsiębiorstwa przez zewnętrzny podmiot i zakomunikowanie tego faktu rynkom i klientom. Analizy due diligence mają też znaczenie przy negocjacjach. Są sposobem na zademonstrowanie chęci osiągnięcia sukcesu rynkowego po zaistniałych zmianach.

 

Dlaczego due diligence i podobne usługi stały się popularniejsze?

Dziś due diligence to temat, który interesuje także małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy – zwłaszcza te działające w sektorze innowacji technologicznych. Dlaczego? Dlatego, że duże firmy coraz częściej interesują się wcielaniem w swoją strukturę mniejszych, rozwijających ciekawe usługi i technologie. Dla wielu małych przedsiębiorstw takie wcielenie jest wielką szansą i celem samym w sobie. Właśnie dlatego ich właściciele interesują się analizami due diligence – chcą jak najlepiej wypaść w oczach swoich potencjalnych partnerów biznesowych.

Warto zauważyć, że due diligence dość mocno łączy się z tematyką analizy rynku (może być nawet częścią takiej analizy). Zachęcamy do lektury kolejnych artykułów o znaczeniu due diligence w analizie rynku.

 

Co sądzisz o due diligence? Czy twoja firma o niewielkim zakresie działalności także interesuje się tym zjawiskiem? Czy rozmawiacie na ten temat z zewnętrznymi wykonawcami analiz rynku? A może sami przeprowadzacie działania mające na celu lepsze zrozumienie due diligence? Zachęcamy do dzielenia się spostrzeżeniami w komentarzach!

 

Copyrights by Postaw na markę - Brandinger